Liczba MPZP
obowiązujących
Liczba planów
uchwalonych
Powierzchnia objęta
MPZP (ha)
Powierzchnia gminy
objęta MPZP
MPZP są kluczowym narzędziem planowania przestrzennego, zapewniają ład przestrzenny i zrównoważony rozwój gminy, uwzględniają ochronę środowiska, krajobrazu oraz potrzeby społeczne i gospodarcze. Uchwalanie nowych miejscowych planów przynosi korzystne i długotrwałe efekty.
24 września 2023 r. weszła w życie, planowana od dłuższego czasu, znacząca zmiana ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ma ona istotny wpływ na prowadzenie polityki przestrzennej w gminach w całej Polsce. Jednym z kluczowych aspektów reformy jest zastąpienie dotychczasowego dokumentu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy planem ogólnym.
26 września 2024 r. Rada Gminy Suchy Las podjęła uchwałę Nr V/44/24 w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy Suchy Las.
Plan ogólny to nowy dokument planistyczny uchwalany dla całego obszaru gminy, który będzie stanowił akt prawa miejscowego, a ustalenia w nim zawarte będą wiążące dla uchwalanych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wydawanych decyzji o warunkach zabudowy.
Zmiany w sferze zarządzania przestrzenią Gminy Suchy Las przyczyniają się do usprawniania procesów inwestycyjnych. Nowe plany miejscowe wpływają korzystnie na zagospodarowanie niezabudowanych jeszcze terenów.
W 2024 r. w Gminie Suchy Las uchwalono 6 nowych planów zagospodarowania przestrzennego. Nie zmieniono natomiast żadnego obowiązującego planu.
Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego uchwalone w 2024 r. obejmowały następujące obszary:
Suchy Las – rejon ulic Wojciecha Bogusławskiego, Alejowej i Meteorytowej (uchwała z dnia 26.09.2024 r., nr V/43/24),
Złotniki - rejon ulicy Wrzosowej (uchwała z dnia 25.01.2024 r., nr LXVI/772/24),
Złotniki - rejon ulicy Prostej (uchwała z dnia 29.02.2024 r., nr LXVII/780/24),
Golęczewo – rejon ulic Promienistej, Dworcowej i Lipowej – część I – stara remiza (uchwała z dnia 24.10.2024 r., nr VI/57/24 ),
Golęczewo i Złotkowo - teren aktywizacji gospodarczej - część I (uchwała z dnia 26.06.2024 r., nr III/22/24),
Biedrusko - rejon ulic Poznańskiej i Ogrodowej (uchwała z dnia 21.03.2024 r., nr LXVIII/792/24).
W 2024 r. wydano 37 decyzji o warunkach zabudowy, 8 decyzji dotyczących inwestycji celu publicznego oraz 5 decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
Na terenie Gminy Suchy Las obowiązuje Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Suchy Las zatwierdzone uchwałą nr LXV/349/98 Rady Gminy Suchy Las z dnia 18 czerwca 1998 r. (zwane dalej „Studium”), zmienione siedmiokrotnie następującymi uchwałami:
XLIV/424/2001 Rady Gminy Suchy Las z 12 lipca 2001 r.,
L/428/2006 Rady Gminy Suchy Las z 23 lutego 2006 r.,
XXXVIII/351/2009 Rady Gminy Suchy Las z 2 września 2009 r.,
XXXII/309/13 Rady Gminy Suchy Las z 7 marca 2013 r.,
XI/116/15 Rady Gminy Suchy Las z 29 października 2015 r.,
XXIII/245/16 Rady Gminy Suchy Las z 27 października 2016 r,
XXXVIII/424/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 28 października 2021 r.
Uchwałą nr XLI/464/22 Rady Gminy Suchy Las z dnia 31 stycznia 2022 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Suchy Las przystąpiono do kolejnej zmiany Studium w granicach administracyjnych gminy Suchy Las, ze względu na:
zmiany w obowiązujący przepisach prawnych,
konieczność aktualizacji uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego m. in.: weryfikacja lokalizacji terenów zamkniętych, układu komunikacyjnego, aktualizacja listy zabytków ujętych w ewidencji i rejestrze, w tym w celu określenia potrzeb i możliwości rozwoju gminy oraz w konsekwencji, przeanalizowania zmian w kierunkach zagospodarowania przestrzennego gminy,
konieczność weryfikacji wskaźników i parametrów terenów przeznaczonych do zabudowy,
wnioski mieszkańców odnośnie kierunków zagospodarowania przestrzennego, w tym dotyczące terenów rolniczych.
Od 28 czerwca do 13 sierpnia 2024 r. w Urzędzie Gmin Suchy Las przeprowadzone były konsultacje społeczne dot. zmiany Studium. Mogły w nich wziąć udział wszystkie zainteresowane osoby. Głównym celem było poznanie opinii mieszkańców w sprawie projektu zmiany Studium w zakresie dotyczącym zmiany zapisów kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Dostępne jest również opracowanie, przyjęte uchwałą nr LXVIII/793/2024 Rady Gminy Suchy Las z dnia 21 marca 2024 r. w sprawie oceny aktualności Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i planów miejscowych obowiązujących na terenie Gminy Suchy Las (BIP Suchy Las).
Na potencjał Gminy Suchy Las składa się wiele czynników, m.in. położenie w odniesieniu do miasta Poznania, pokrycie terenu planami zagospodarowania przestrzennego czy też korzystna sieć połączeń drogowych i kolejowych. Takie uwarunkowania przyciągają przedsiębiorców, którzy chcą inwestować i rozwijać działalność gospodarczą na terenie Gminy.
Gmina Suchy Las jest terenem atrakcyjnym dla inwestorów, czego potwierdzeniem są, osiągane od lat, wysokie lokaty w rankingach dotyczących terenów przyjaznych dla biznesu.
Gmina Suchy Las od kilku lat prowadzi Katalog Terenów Inwestycyjnych (KTI), w którym prezentuje nieruchomości mogące stać się lokalizacją przyszłych inwestycji. Celem KTI jest skojarzenie potencjalnych inwestorów z właścicielami ww. nieruchomości. Katalog jest uzupełniany na bieżąco. Ogłoszenia zachęcające do współpracy z Urzędem Gminy Suchy Las są publikowane systematycznie w Gazecie Sucholeskiej.
Katalog Terenów Inwestycyjnych zawiera oferty nieruchomości położonych na terenie gminy, stanowiące własność osób fizycznych i prawnych. Lista dostępnych nieruchomości jest okresowo analizowana i aktualizowana.
KTI w formacie dokumentu pdf zamieszczony jest na stronie internetowej Gminy, natomiast wersja papierowa dostępna jest w siedzibie Urzędu Gminy Suchy Las. Ponadto ogłoszenia są wywieszone na tablicy Wydziału Nieruchomości i Planowania Przestrzennego. Lokalizację nieruchomości można sprawdzić na stronie https://suchylas.e-mapa.net/ w warstwie „Tereny inwestycyjne”.
Każdy zainteresowany inwestor może zgłosić się do pracownika Wydziału Nieruchomości i Planowania Przestrzennego celem uzyskania danych kontaktowych do właściciela nieruchomości, którą chciałby nabyć.
W 2024 r. w Katalogu Terenów Inwestycyjnych zamieszczonych było 12 działek ewidencyjnych.
Katalog Terenów Inwestycyjnych można obejrzeć pod adresem:
https://www.suchylas.pl/dla-przedsiebiorcow/katalog-terenow-inwestycyjnych/ oraz w siedzibie Urzędu Gminy Suchy Las przy ul. Szkolnej 13 w Suchym Lesie.
Gmina zdecydowała się na utrzymanie korzystnych dla przedsiębiorców stawek podatku od nieruchomości. W porównaniu do dopuszczalnych stawek maksymalnych są one na wyjątkowo niskim poziomie, w szczególności stawki dla podatku od środków transportowych. Stanowi to wyraz dążenia władz Gminy Suchy Las do zwiększania potencjału gospodarczego i atrakcyjności inwestycyjnej gminy, zapewnia stabilność finansową gminy, a przy tym gwarantuje możliwość dalszego rozwoju.
Gmina Suchy Las udziela również zwolnień z podatku od nieruchomości.
W 2024 r. z tytułu uchwały nr XXVIII/257/12, Rady Gminy Suchy Las z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości z tytułu realizacji nowych inwestycji zwolnienie otrzymało 6 firm na kwotę 315.012,00 zł.
lokalna agencja rozwoju gospodarczego gminy suchy las - larg
Odbiorcami usług Spółki w obszarze gospodarczym są przedsiębiorcy, rolnicy gminy Suchy Las, organizacje pozarządowe oraz osoby fizyczne, a także podmioty zewnętrzne prowadzące lub zamierzające prowadzić działalność gospodarczą w Gminie.
Cele Spółki to przede wszystkim:
wspieranie promocji gminy, lokalnej aktywności gospodarczej oraz przeciwdziałanie bezrobociu,
wspieranie aktywności gospodarczej firm działających na terenie gminy Suchy Las,
działalność informacyjna na linii Urząd Gminy Suchy Las - przedsiębiorstwa (informowanie lokalnego biznesu o inicjatywach i inwestycjach, które mają być realizowane na terenie Gminy, poprzez organizowanie spotkań i konferencji z dziedziny: bankowości, finansów, ekonomii oraz polityki podatkowej),
wspieranie lokalnej aktywności gospodarczej przez ułatwienie dostępu do zewnętrznych form finansowania działającym na terenie Gminy mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom (udzielanie pożyczek, ułatwienie dostępu do innych źródeł finansowania takich jak kredyty bankowe, dotacje unijne oraz dotacje z Powiatowego Urzędu Pracy),
informowanie o środkach na rozwój firmy (m.in. dotacje z ZUS),
informowanie jak rozpocząć działalność gospodarczą: realizacja "Bonu na zasiedlenie", dotacja z PUP Poznań, rejestracja Larg Office,
szkolenia dla NGO w zakresie możliwości finansowania, wsparcia i konsultacje.
LARG prowadzi stałą akcję promocyjną na stronie internetowej i w mediach społecznościowych Lokalnej Agencji Rozwoju i Urzędu Gminy.
LARG w swojej ofercie posiada również salkę konferencyjną, która wyposażona jest w ekran, WIFI, flipchart, aneks kawowy.
Sala udostępniana jest gminnym organizacjom pozarządowym oraz jednostkom organizacyjnym gminy. Jest także wynajmowana komercyjnie, a w ramach Karty Mieszkańca udzielane są rabaty na wynajem sali.
wirtualne biuro larg office
Wirtualne Biuro Larg Office to usługa skierowana do wszystkich przedsiębiorców, którzy cenią sobie wygodę i nowoczesne rozwiązania. W ramach usługi biuro oferuje możliwość wynajęcia adresu siedziby firmy pod którym można zarejestrować i prowadzić działalność gospodarczą, a tym samym korzystać m.in. z niskich stawek podatku od środków transportowych oraz innych ułatwień jakimi Gmina Suchy Las wspiera przedsiębiorców.
W ramach usługi LARG OFFICE Agencja pomaga w obsłudze korespondencji tradycyjnej oraz e-mail, w tym wykonuje skany poczty przychodzącej.
Wirtualne Larg Office zaczęło działalność w czerwcu 2013 r., w lipcu tegoż roku została podpisana pierwsza umowa.
Na dzień 31.12.2024 r. były zawarte aktywne umowy z 102 podmiotami w LARG Office.
niektóre działania i efekty w zakresie powierzonych spółce LARG zadań inwestycyjnych w 2024 r.
„Budowa wiaduktu w ciągu ul. Sucholeskiej” zakres dodatkowy pn. „Integracja węzłów na północnej obwodnicy towarowej m. Poznania z miejskim transportem zbiorowym – dokumentacja (w dniu 31.05.2024 r. spółka Larg zakończyła powierzoną inwestycję i przekazała pełną dokumentację Urzędowi Gminy Suchy Las),
winda w ZSP Chludowo – dokumentacja i wykonanie robót budowlanych, zadanie zakończone w roku 2024,
"Suchy Las - Jelonek - Złotniki - ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Obornickiej, odcinek Borówkowa – Pawłowicka” – dokumentacja projektowa (w dniu 23.02.2024 r. została wydana przez Starostę Poznańskiego decyzja nr 13/2024 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W dniu 31.05.2024 r. spółka Larg zakończyła powierzone inwestycje i przekazała pełną dokumentację Urzędowi Gminy Suchy Las),
nowy budynek Urzędu Gminy Suchy Las – dokumentacja ( w dniu 31.07.2024 r. została wydana decyzja nr 2370/24 Starosty Poznańskiego o pozwoleniu na budowę nowej siedziby Urzędu Gminy. W dniu 31.05.2024 r. spółka Larg zakończyła powierzoną inwestycję i przekazała pełną dokumentację Urzędowi).
larg - niektóre działania w zakresie promocji gospodarczej w 2024 r.
reprezentowanie Gminy Suchy Las na Międzynarodowych Targach Transportu Spedycji i Logistyki, które odbyły się w dniach 9-11 kwietnia 2024 r. w Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie,
udział w konferencji „Finanse dla biznesu”, organizowanej przez Wielkopolski Fundusz Rozwoju,
udział w konferencji „Regiony rewitalizacji. Edycja 3.0”, organizowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego,
szkolenie dla firm z gminy Suchy Las z pozyskania środków dla branży Ho-re-ca,
szkolenia i doradztwo indywidualne dla organizacji pozarządowych w zakresie możliwości finansowania działalności,
szkolenia dla branży TSL: fundusze unijne, optymalizacja podatkowa, ESG,
rozpoznanie na wniosek Referatu Ochrony Środowiska Urzędu Gminy Suchy Las programu CLIMAX wraz z rekomendacją dalszego postępowania,
działania w zakresie aktywnej promocji LARG-u w mediach społecznościowych i na stronie internetowej,
nawiązanie współpracy z branżowym magazynem Transport Manager.
Powierzchnia gminnych gruntów leśnych (ha)
Powierzchnia terenów chronionych (ha)
Drzewa posadzone w 2024 r. (przez Referat Ochrony Środowiska oraz Referat Komunalny)
Krzewy posadzone w 2024 r. (przez Referat Ochrony Środowiska oraz Referat Komunalny)
Na obszarze Gminy występują następujące pomniki przyrody:
1 pomnik przyrody nieożywionej (głaz narzutowy),
23 pomniki przyrody ożywionej (drzewa).
W 2024 r. Gmina Suchy Las powiększyła swój zasób terenów zielonych w Golęczewie, przy ul. Dworcowej i Strażackiej, poprzez wykonanie ogrodu sensorycznego, skweru miododajnego oraz budowę miejsc postojowych z nawierzchni przepuszczalnej.
Przedmiotem inwestycji było wykonanie nasadzeń roślin osłaniających od dróg oraz wykonanie rabat sensorycznych, użytkowanych jako teren aktywności sportowo-rekreacyjnej.
Celem inwestycji było wykonanie roślinnej otuliny dla obszaru aktywności sportowo - rekreacyjnej dla mieszkańców Golęczewa, dającej wrażenie zielonego skweru parkowego. Dodatkowo utworzenie rabat sensorycznych, pokazało różnice w zapachach, fakturach i barwach pobudzających zmysły oglądającego.
Rada Gminy Suchy Las uchwałą Nr XXXIX/449/21 z dnia 25 listopada 2021 r. przyjęła Gminny Program Opieki Nad Zabytkami Gminy Suchy Las na lata 2022-2025, w programie:
zawarto m.in. wykaz najcenniejszych zabytków na terenie gminy, cele i terminarz zadań w zakresie opieki nad zabytkami służących ograniczeniu procesu ich degradacji oraz doprowadzeniu do poprawy stanu ich zachowania,
podjęto działania zwiększające atrakcyjność zabytków dla potrzeb społeczeństwa, turystyki i edukacji oraz wspierania inicjatyw sprzyjających przeznaczaniu środków finansowych na opiekę nad zabytkami. Uwzględniono rewitalizacje wybranych obiektów zabytkowych gminnych w drodze remontów finansowanych ze środków gminnych oraz dofinansowanie remontów obiektów zabytkowych stanowiących własność prywatną,
określono zasady udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane, przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków,
Przy sporządzaniu i zmianie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, uwzględnia się uwarunkowania ochrony zabytków, natomiast w czasie realizacji inwestycji gminnych sprawowany jest ciągły nadzór archeologiczny.
Wykonano remont Bramy w zespole pałacowo folwarcznym w Biedrusku. Koszt wykonania remontu wyniósł 147.575,40 zł, a w 98% był współfinasowany ze środków Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
Pozyskano dotację w wysokości 900.000,00 zł na zadanie pn. Zachowanie dziedzictwa kulturowego wzorcowej wsi Golęczewo gmina Suchy Las, poprzez rewitalizację budynku dawnej remizy strażackiej.
Opracowanie dokumentacji wykonawczej i rozpoczęcie prac budowlanych w zakresie przebudowy i rozbudowy budynku było planowane w 2024 r., a zakończenie prac w 2025 r.
Całkowity koszt zadania jest szacowany na ok. 2.000.000 zł.
Na skutek decyzji Gminy Suchy Las zadanie wstrzymano.
W 2024 r. ogłoszono jeden nabór wniosków. W odpowiedzi na 10 wniosków o dofinansowanie, udzielono 9 dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie gminy Suchy Las:
przy zabytku nr 1851/A – na naprawę i zabezpieczenie fundamentów, montaż wrót i drzwi wejściowych (część zadania pn. "Remont, rozbudowa, przebudowa wraz ze zmianą sposobu użytkowania obory na budynek mieszkalny jednorodzinny") przyznano dotację w wysokości 25.000 zł.
przy zabytku GEZ nr 54 -na remont budynku, przyznano dotację w wysokości 50.000 zł,
przy zabytku nr 1863/A – remont budynku mieszkalnego jednorodzinnego, przyznano dotację w wysokości 25.000 zł,
przy zabytku nr 1871/A - na remont i przebudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz sporządzenie projektu budowlanego remontu budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zakresie stropu i ścian szczytowych, przyznano dotację w wysokości 40.000 zł,
przy zabytku nr 2397/A i GEZ nr 23 – na remont zabytkowego budynku kościoła i dzwonnicy Parafii Rzymskokatolickiej pw. Wszystkich Świętych w Chludowie oraz sporządzenie projektu remontu kościoła w zakresie sufitu, przyznano dotację w wysokości 39.400 zł,
przy zabytku GEZ nr 29 – wykonanie dokumentacji projektowej z programu prac konserwatorskich pn. "Remont domu misyjnego św. Stanisława Kostki Księży Werbistów, przyznano dotację w wysokości 5.000 zł,
przy zabytku nr 2004/A – na kontynuację rewaloryzacji parku dworskiego w Chludowie - etap VI przyznano dotację w wysokości 25.000 zł,
przy zabytku nr 2004/A – na remont fragmentu zabytkowego ogrodzenia parku w Chludowie (etap II), przyznano dotację w wysokości 46.000 zł,
przy zabytku nr 1890/A – na remont kapitalny budynku dawnego Zajazdu pod Złotą Gwiazdą w Golęczewie oraz przyległej sali tanecznej (etap VI), przyznano dotację w kwocie 40.000 zł.
W 2024 r. na łamach „Gazety Sucholeskiej” publikowane były artykuły dotyczące lub nawiązujące do lokalnej historii:
obchody rocznicowe Powstania Wielkopolskiego przy głazie upamiętniającym powstańców w Suchym Lesie,
udział mieszkańców wsi w Powstaniu Wielkopolskim na przykładzie obecnej gminy Suchy Las a dawniej Piątkowo,
zaproszenie na odsłonięcie tablicy poświęconej Zenonowi Pilarczykowi - postaci zasłużonej dla gminy Suchy Las,
wspomnienie o Łagiewnikach i Chojnicy - wsiach niegdyś znajdujących się na terenie poligonu w Biedrusku,
"Nasze" obiekty wśród rekomendowanych atrakcji - o tytule przyznanym obiektom zabytkowym w gminie Suchy Las,
zaproszenie na obchody urodzin Romana Dmowskiego, byłego właściciela majątku w Chludowie, który obecnie jest własnością księży werbistów,
historia sztandarów Kół Powstańców i Wojaków z terenu gminy Suchy Las,
obchody wybuchu II wojny światowej w Łagiewnikach przy Pomniku Ofiar Faszyzmu,
relacja ze spacerów z historią po gminie Suchy Las - historycznych miejscach w Suchym Lesie, Golęczewie, Chludowie i Biedrusku,
zaproszenie do tworzenia przez mieszkańców archiwum społecznego - fotograficznego,
relacja z uroczystości Dnia Niepodległości w gminie, podczas której przypomniano wyzwoleńczą walkę narodu polskiego, w tym zasłużonych mieszkańców gminy.
Reportaże filmowe z wydarzeń i uroczystości patriotycznych, publikowane na stronie tv.sl, You Tube oraz Facebook:
obchody 106. Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości w miejscach pamięci w Biedrusku, Chludowie i Golęczewie – 11 listopada 2024 r.,
Obchody Narodowego Dnia Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego w Suchym Lesie – 27 grudnia 2024 r.
Informacje o uroczystościach, informacjach związanych z zabytkami i miejscami pamięci publikowane w mediach społecznościowych gminy – Facebooku i Instagramie. Ponadto działa grupa na Facebooku „800 lat historii”, na której publikowane są i udostępniane informacje, zdjęcia i dokumenty związane z historią gminy, w tym o zabytkach,
„Odkryj gminę Suchy Las” – cykl spacerów krajoznawczych po trzech najatrakcyjniejszych turystycznie miejscowościach w gminie: Golęczewie, Chludowie i Biedrusku. W 2024 r. odbyła się edycja jesienna, łącznie 3 spacery (w każdym wzięło udział od 30 do 50 osób). Wszystkie spacery cieszyły się ogromnym powodzeniem nie tylko mieszkańców gminy, ale również osób spoza gminy, a nawet spoza Wielkopolski! Na koniec każdego spaceru odbył się konkurs, w którym najuważniejsi słuchacze zdobyli książki ufundowane przez Gminę Suchy Las oraz Poznańską Lokalną Organizację Turystyczną.
Na stronie www.suchylas.pl powstała zakładka dedykowana pomnikom przyrody – informacje przygotowane przez Referat Ochrony Środowiska zostały w przejrzysty sposób zebrane i umieszczone w miejscu pn. „Pomniki przyrody”. Strona zawiera spis pomników wraz ze szczegółowym ich opisem oraz dokumentacją zdjęciową.
Na nieczynnych cmentarzach oraz miejscach pamięci narodowej, zlokalizowanych na gruntach gminnych podjęto działania zmierzające do oczyszczenia z odpadów i samosiewów.
Na cmentarzu ewangelickim w Golęczewie przy ul. Dworcowej wykonano prace porządkowe poprzez koszenie terenu cmentarza o powierzchni 2.500 m2 z częstotliwością 8 razy w roku. Koszt rocznego utrzymania wyniósł 4.500 zł.