Podsumowanie kluczowych zadań realizowanych przez Gminę Suchy Las w 2024 r. w ramach wdrażania lokalnych polityk, programów i strategii.
Rada Gminy podejmowała liczne uchwały dotyczące realizacji celów lokalnych polityk, programów i strategii, szczególną uwagę należy zwrócić na Strategię Rozwoju Gminy Suchy Las na 2022-2030, która jest dokumentem o charakterze strategicznym, wyznaczającym główne kierunki rozwoju Gminy na najbliższą dekadę.
Istotna część zadań Wójta w 2024 r. była również związana z realizacją i wdrożeniem działań zaplanowanych w dokumentach programowych i strategicznych, w tym programach dedykowanym konkretnym zadaniom własnym.
dokumenty i programy strategiczne Gminy były realizowane w 2024 r.,
z obszaru
ochrony środowiska
z obszaru
pomocy społecznej
o charakterze
ogólnym
z obszaru
ładu przestrzennego
z obszaru
gospodarki komunalnej
z obszaru
ochrony zdrowia
z obszaru
gospodarki mieszkaniowej
z obszaru
rewitalizacji
z obszaru
gospodarki energetycznej
z obszaru
transportu
programy o charakterze ogólnym
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLIX/561/22 Rady Gminy Suchy Las z dnia 29 września 2022 r. Jej realizacja przyporządkowana jest referatom i wydziałom Urzędu Gminy Suchy Las.
Cele:
Wizja generuje trzy podstawowe cele strategiczne, a następnie kierunki działań Gminy Suchy Las do 2030 r.
1. Poprawa warunków transportowych:
1.1. Realizacja strategicznych inwestycji drogowych,
1.2. Rozbudowa bezpiecznych dróg lokalnych,
1.3. Rozwój transportu nisko- i zeroemisyjnego.
2. Rozwój przedsiębiorczości i poprawa jakości życia:
2.1. Rozwój usług publicznych (edukacja, kultura, sport, rekreacja),
2.2. Wsparcie aktywności gospodarczej,
2.3. Rozbudowa atrakcyjnych i bezpiecznych przestrzeni publicznych,
2.4. Aktywne wsparcie samoorganizacji społecznej.
3. Ochrona środowiska i adaptacja do zmian klimatu:
3.1. Ograniczenie emisji i rozwój OZE,
3.2. Rozwój terenów zieleni i racjonalna gospodarka wodna,
3.3. Rozbudowa infrastruktury wodno-ściekowej oraz odpadowej.
Realizacja w 2024 r.:
Aktualnie trwają prace nad nową Strategią Rozwoju Gminy na lata 2025-2034. Zadanie przygotowania dokumentu realizuje Lokalna Agencja Rozwoju Gospodarczego we współpracy z Wydziałem Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego Urzędu Gminy Suchy Las.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXIV/755/23 Rady Gminy Suchy Las z dnia 30 listopada 2023 r.
Cel:
Celem nadrzędnym programu jest rozwijanie partnerskiej współpracy pomiędzy Gminą Suchy Las a organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami realizującymi zadania z zakresu działalności pożytku publicznego, ukierunkowanej na diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianie aktywności społeczności lokalnych.
Realizacja w 2024 r.:
Na realizację zadań publicznych przeznaczono kwotę 2.286.676,12 zł.
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji niniejszego programu zawarto na dedykowanej podstronie raportu Inicjatywa lokalna i współpraca z NGO.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LI/599/22 Rady Gminy Suchy Las z dnia 24 listopada 2022 r.
Cel:
Celem programu jest pośrednictwo i organizacja wolontariatu na terenie gminy Suchy Las, utworzenie "Szkolnych kółek wolontariatu”, edukacja i szkolenia wolontariuszy oraz promocja wolontariatu na terenie gminy Suchy Las.
Realizacja w 2024 r.:
Zgodnie z założeniami programu realizowano koordynację szkolnych kół wolontariatu, co umożliwiło optymalizację organizacji i dynamiczny rozwój aktywności wolontarystycznej wśród młodzieży szkolnej.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LIV/ 635/23 Rady Gminy Suchy Las z dnia 23 lutego 2023 r.
Cel:
Program jest elementem realizowanej przez Gminę polityki społecznej, mającej na celu wzmocnienie aktywności społecznej i poprawę jakości życia mieszkańców.
Aplikacja „Suchy Las – jestem stąd” to narzędzie komunikacji z mieszkańcami. Tu znaleźć można najnowsze aktualności, informacje o wydarzeniach i usługach gminnych. Aktualnie trwają prace nad zastąpieniem powiadamiania esemesowego SISMS właśnie przez program Sucholeskiej Karty Mieszkańca SLjestemstąd. Rejestrując się w programie i wpisując swój nr telefonu w Karcie Mieszkańca czyli w aplikacji „Suchy Las – jestem stąd” będzie można otrzymywać powiadamiania o zagrożeniach, imprezach, profilaktycznych badaniach itp. wprost na swój telefon przez sms lub powiadomienie push. Można też zawnioskować o kartę w wersji plastikowej. Karta Mieszkańca umożliwia też uzyskanie karty PSZOK.
Realizacja w 2024 r.:
Aktualnie posiadaczy Sucholeskiej Karty Mieszkańca jest blisko 1500, a użytkowników ponad 3000. Mogą oni korzystać z profitów 60 partnerów. Ze zniżkami przez nich oferowanymi można zapoznać się na stronie programu www.sljestemstad.pl i w aplikacji „Suchy Las – jestem stąd”, dostępnej w każdym sklepie z aplikacjami. Sami partnerzy w zamian mogą korzystać z szerokiej reklamy w mediach gminnych, współpracujących z Gminą, outdoorowej, a nawet bezpośredniej przez ulotki.
Do 31 grudnia 2026 r. koszt programu wynosić będzie 156.825,00 zł.
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji niniejszego programu zawarto na dedykowanej podstronie raportu Karta Mieszkańca
Podstawa prawna:
Uchwały Nr VIII/110/19 Rady Gminy Suchy Las z dnia 23 maja 2019 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Programu "Ogólnopolska Karta Seniora — edycja Gmina Suchy Las”.
Cel:
Program jest elementem realizowanej przez Gminę polityki społecznej, mającej na celu wzmocnienie aktywności społecznej i poprawę jakości życia seniorów.
Realizacja w 2024 r.:
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji niniejszego programu zawarto na dedykowanej podstronie raportu Ogólnopolska Karta Seniora - Edycja Gminy Suchy Las.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXII/234/16 Rady Gminy Suchy Las z dnia 29 września 2016 r. w sprawie programu „Karta dużej rodziny”.
Uchwała Nr LIX/704/23 Rady Gminy Suchy Las z dnia 22 czerwca 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Programu "Karta dużej rodziny”.
Cel:
Program jest elementem realizowanej przez Gminę polityki społecznej, mającej na celu poprawę jakości życia rodzin wielodzietnych.
Realizacja w 2024 r.:
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji niniejszego programu zawarto na dedykowanej podstronie raportu Karta Dużej Rodziny.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXV/394/17 Rady Gminy Suchy Las z dnia 31 sierpnia 2017 r.
Cel:
Celem programu jest umożliwienie jednostkom pomocniczym wpisania z ich inicjatywy do budżetu Gminy zadań lokalnych, służących społeczności danej jednostki, zwanych dalej zadaniami.
Realizacja w 2024 r.:
Realizowano lokalne inicjatywy zaplanowane przez jednostki pomocnicze, obejmujące różnorodne wydarzenia i działania integracyjne, takie jak festyny z okazji Dnia Dziecka, akcje sprzątania świata, seanse kina plenerowego, zajęcia rekreacyjne na świeżym powietrzu dla dzieci i dorosłych, uroczystości patriotyczne oraz spotkania wigilijne.
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji niniejszego programu zawarto na dedykowanej podstronie raportu Współpraca z jednostkami pomocniczymi.
Cel:
Zarządzanie kryzysowe to ogół działań organów Gminy, mających na celu zapobieganie sytuacjom kryzysowym, przygotowanie do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań oraz reagowanie w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych.
Realizacja w 2024 r.:
Program był realizowany na bieżąco w miarę potrzeb i zdarzeń na terenie gminy Suchy Las.
programy Z OBSZARU POMOCY SPOŁECZNEJ
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXIV/275/16 Rady Gminy Suchy Las z dnia 24 listopada 2016 r.
Cel:
Najistotniejszym założeniem strategii rozwiązywania problemów społecznych jest dążenie do poprawy, jakości życia mieszkańców gminy Suchy Las. Głównym celem strategii w latach 2017-2025 jest stworzenie instrumentów, metod i sposobów takiego oddziaływania na sferę społeczną, by osiągnąć globalną poprawę warunków życia mieszkańców ze szczególnym naciskiem na rzecz rodzin i jednostek korzystających ze świadczeń pomocy społecznej.
W celu zapobiegania problemom społecznym występującym na terenie gminy wytyczono główne kierunki realizacji zadań instytucji i organizacji zajmujących się pomocą społeczną.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach poszczególnych celów strategicznych podjęto następujące działania:
I. Poprawa warunków funkcjonowania osób niepełnosprawnych, długotrwale chorych i starszych:
1. Zapewnienie wsparcia psychologicznego i społecznego osobom niepełnosprawnym - zapewniono wsparcie psychologiczne 1 osobie,
2. Udzielanie wsparcia finansowego rodzinom, w których występuje niepełnosprawność, długotrwała choroba - 97 rodziny, w których występuje długotrwała choroba otrzymało wsparcie finansowe, a 44 rodziny otrzymały wsparcie w powodu niepełnosprawności,
3. Rozwój środowiskowej formy opieki i wsparcia dla osób starszych - objęto pomocą w formie usług opiekuńczych 31 rodziny,
4. Propagowanie i prowadzenie Klubu seniora „Dębowy Liść” na terenie gminy Suchy Las, jako ośrodka wsparcia dziennego dla osób starszych - 414 osób wzięło udział w zajęciach Klubu Seniora „Dębowy Liść” działającego w terenie gminy.
II. Wspieranie osób bezrobotnych w celu minimalizacji ubóstwa i wykluczenia społecznego:
1. Motywowanie osób bezrobotnych do aktywnego poszukiwania pracy i usamodzielnienia się - w 2024 r. zawarto 1 kontrakt socjalny,
2. Świadczenie pracy socjalnej na rzecz osób bezrobotnych - skierowano 2 osoby do Centrum Integracji Społecznej w Poznaniu,
3. Zapewnienie pomocy materialno-bytowej osobom i rodzinom, w których występuje bezrobocie, ubóstwo - w 2024 r. udzielono pomocy finansowej 18 rodzinom, w których występuje bezrobocie,
4. Inicjowanie i organizowanie projektów aktywizacji i integracji społecznej grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym finansowanych ze źródeł zewnętrznych - skierowano 2 osoby do Centrum Integracji Społecznej w Poznaniu w celu reintegracji społeczno-zawodowej.
III. Zapobieganie uzależnieniom od alkoholu, narkotyków i innych substancji oraz łagodzenie skutków uzależnienia:
1. Zapewnienie pomocy finansowej osobom uzależnionym i ich rodzinom - przyznano pomoc finansową 22 rodzinom,
2. Zaspokajanie potrzeb socjalnych dzieci z rodzin dotkniętych problemem uzależnienia w związku z uzależnieniem rodziców - 3 dzieci zostało objętych pomocą tut. Ośrodka,
3. Współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
skierowano 10 wniosków do GKRPA,
skierowano 2 wnioski do Sądu o leczenie odwykowe.
IV. Wzmacnianie rodzin w prawidłowym funkcjonowaniu:
1. Zapewnienie odpowiedniego systemu wsparcia dla rodziny z dysfunkcjami - w 2024 r. objętych zostało pomocą asystenta rodziny 14 rodzin, w tym 27 dzieci,
2. Zapewnienie dzieciom i młodzieży odpowiednich warunków do życia i rozwoju - zapewnienie bezpłatnego dożywianie dla dzieci: w szkole dla 19 dzieci, w przedszkolu dla 10 dzieci,
3. Współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - na terenie gminy Suchy Las funkcjonowało 6 świetlic opiekuńczo-wychowawczych,
4. Prowadzenie efektywnej pracy socjalnej w kierunku aktywności zawodowej rodziców - zawarto 2 kontrakty socjalne,
5. Współpraca z organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz rodzin w 2024 r. -33 rodziny (75 osób) otrzymały pomoc żywnościową w ramach projektu Program Operacyjny „Pomoc żywnościowa –Podprogram 2023”.
V. Przeciwdziałanie przemocy oraz łagodzenie jej skutków:
1. Wsparcie psychologiczne, prawne, socjalne dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie - w 2024 r. objęto pracą socjalną w formie poradnictwa:
153 osoby – w tym:
psychologicznego - 45 osób,
pedagogicznego – 19 osób,
prawnego - 32 osoby,
poradnictwo medyczne - 11 osób,
socjalnego -11 osób,
zawodowego i rodzinnego - 35 osób,
4 rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej przyznano świadczenia z pomocy społecznej.
2. Wzmocnienie współpracy służb publicznych ze społecznością lokalną w zakresie zapobiegania, identyfikacji i zwalczania przemocy w rodzinie - do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego wpłynęło 57 formularzy Niebieska Karta część A, z czego 8 dokumentowało kolejne zdarzenie w prowadzonej procedurze Niebieskiej Karty.
3. Rozpowszechnianie materiałów informacyjno - edukacyjnych dot. przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchym Lesie przystąpił do Kampanii społecznej „19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży”. Koordynację nad kampanią sprawuje Fundacja Po Drugie, która zajmuje się przede wszystkim pracą z młodzieżą doświadczającą bezdomności i zagrożoną wykluczeniem społecznym. Kampania miała na celu mobilizowanie i zachęcanie do działania na rzecz zapobiegania przemocy w środowisku szkolnym. Do Kampanii Ośrodek zaprosił szkoły. Odbywały się pogadanki, pokazy filmów, warsztaty psychologiczno-pedagogiczne, zajęcia w oparciu o literaturę (dotyczącą konfliktu, odrzuceniu, kłótni itp.). Uczniowie w różnorodny sposób angażowali się w działania symbolizujące ich sprzeciw wobec przemocy – w jakiejkolwiek formie. Rozpowszechniano materiały informacyjne dot. możliwości uzyskania pomocy (fundacje, stowarzyszenie).
4. Organizowanie interdyscyplinarnych szkoleń i konferencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w celu podniesienia poziomu umiejętności i zwiększenia skuteczności pracy z klientem - udział pracownika socjalnego prowadzącego Niebieskie Karty w szkoleniach dot. przeciwdziałania przemocy domowej.
5. Prowadzenie rozmów prewencyjnych ze sprawcami przemocy o konsekwencjach stosowania przemocy oraz o możliwościach udziału w programie korekcyjno-edukacyjnym dla sprawców przemocy w rodzinie - przeprowadzono 22 rozmowy ze sprawcami przemocy domowej dot. konsekwencji stosowania przemocy domowej, wypełniając Niebieską Kartę część D; 1 osoba brała udziału w programie korekcyjno-edukacyjnym dla sprawców przemocy.
W 2024 r. na zadania w zakresie pomocy społecznej wydatkowano:
na realizację zadań zleconych z zakresu pomocy społecznej 5.152.774,79 zł;
5.677.326,91 zł na realizację zadań własnych.
Szczegółowe informacje odnośnie działań podejmowanych w obszarze pomocy społecznej zawarto na dedykowanej podstronie raportu Pomoc społeczna.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XL/462/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 20 grudnia 2021 r.
Cel:
Niniejszy dokument ma na celu przede wszystkim zwiększenie dostępności i skuteczności pomocy dla osób uwikłanych w przemoc oraz wypracowanie w mieszkańcach wrażliwości społecznej wobec zjawiska przemocy w rodzinie.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach niniejszego programu realizowano m.in. następujące zadania:
koordynowanie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
prowadzenie procedur Niebieskiej Karty - wpłynęło 57 formularzy Niebieskie Karty, powołanych zostało 49 grup diagnostyczno-pomocowych, odbyło się 179 posiedzeń grupy diagnostyczno-pomocowej, objęto pomocą grup diagnostyczno-pomocowych 255 osób, w tym 100 dzieci,
prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie - "Kampania 19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży”,
poradnictwo psychologiczne, prawne i socjalne - pracą socjalną objęto 153 osoby.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLV/521/22 Rady Gminy Suchy Las z dnia 28 kwietnia 2022 r.
Cel:
Nadrzędnym celem programu jest stworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin zamieszkałych na terenie gminy Suchy Las, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach niniejszego programu realizowano m.in. następujące zadania:
zapewnienie wsparcia asystenta rodziny w przypadku rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi (14 rodzin, łącznie 27 dzieci),
udzielanie pomocy finansowej rodzinom z dziećmi w trudnej sytuacji bytowej (24 rodziny),
zapewnienie bezpłatnego dożywianie dla dzieci: w szkole dla 19 dzieci, w przedszkolu dla 10 dzieci,
podejmowanie działań w kierunku zapewnienia nadzoru kuratora nad wykonywaniem władzy rodzicielskiej,
współpraca z pedagogami i psychologami szkolnymi (4 dzieci).
Podstawa prawna:
Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr LXIV/758/23 Rady Gminy Suchy Las z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania "Pomoc Gminy Suchy Las w zakresie dożywiania na lata 2024-2028".
Cel:
Celem programu jest ograniczenie zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub znajdujących się w trudnej sytuacji.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. z programu skorzystały 33 rodziny i 75 osób.
"POSIŁEK W SZKOLE I W DOMU"
liczba osób, które skorzystały ze świadczenia - 118,
liczba osób korzystających z posiłku - 20,
liczba osób korzystających z zasiłku celowego - 108.
Na realizację pomocy w formie posiłku przeznaczono środki w wysokości 76.632,00 zł, z czego 43.678,00 zł pozyskano z dotacji na ten cel.
programy Z OBSZARU OCHRONY ZDROWIA
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLIV/497/22 Rady Gminy Suchy Las z dnia 24 marca 2022 r.
Cel:
Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania alkoholu. Niniejszy program ma także na celu podniesienie wiedzy mieszkańców w zakresie problemów związanych z używaniem środków psychotropowych oraz udzielenie pomocy osobom i rodzinom, które mierzą się z problemem narkomanii. Ważnym elementem programu jest także prowadzenie działań profilaktycznych w placówkach oświatowych Gminy.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach niniejszego programu realizowano m.in. następujące zadania:
działalność Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego w Chludowie,
udzielanie pomocy psychologicznej osobom uzależnionym i ich rodzinom,
podejmowanie działań interwencyjnych wobec osób uzależnionych mobilizujących do podjęcia leczenia odwykowego,
kierowanie spraw do sądu w celu wydania postanowień zobowiązujących do podjęcia leczenia,
programy profilaktyczne w szkołach z obszaru przeciwdziałania uzależnieniom,
działalność informacyjno-edukacyjna, Budowa Centrum Edukacji „Strefa wolna od uzależnień”.
programy profilaktyki zdrowotnej
Cel:
Program adresowany był do uczniów klas pierwszych z terenu gminy Suchy Las w roku szkolnym 2023/2024.
W ramach Programu zostały podjęte następujące działania:
1) działania edukacyjne adresowane do rodziców/ opiekunów prawnych uczniów klas I szkół podstawowych z terenu powiatu poznańskiego oraz nauczycieli tychże klas. Odbyło się spotkanie informacyjno-edukacyjne, udostępniono film edukacyjny, rozdano ulotki edukacyjne (dodatkowo ulotki dla dzieci).
2) działania diagnostyczne, adresowane do uczniów z klas I szkół podstawowych, zameldowanych/zamieszkałych na terenie powiatu poznańskiego, obejmujących:
• badania przesiewowe obejmujące badanie ostrości widzenia przy użyciu przenośnych tablic Snellena do dali i bliży, ocenę położenia gałek ocznych (cover i uncover test), ocenę widzenia barw,
• badania pogłębione realizowane w poradni okulistycznej obejmujące badanie ostrości, badanie refrakcji przy użyciu autorefraktometru, badanie przedniego odcinka oka przy użyciu lampy szczelinowej, badanie dna oka, badanie długości gałki ocznej (w przypadku podejrzenia krótkowzroczności).
Realizacja w 2024 r.:
Liczba dzieci, u których zostały wykonane badania przesiewowe - 77. U czterech wykryto wadę wzroku.
Podstawa prawna:
Gmina Suchy Las w 2024 r. brała udział w programie Profilaktyka 40 Plus.
Cel:
Program Profilaktyka 40 PLUS to inicjatywa Ministerstwa Zdrowia skierowana do osób powyżej 40. roku życia. Jej celem było przeprowadzenie badań diagnostycznych w celu wykrycia czynników ryzyka chorób lub objawów chorobowych na wczesnym etapie. Program finansowany był przez NFZ.
Badania były wykonywane na terenie gminy Suchy Las między innymi w: Biedrusku, Golęczewie i innych miejscowościach.
Realizacja w 2024 r.:
W roku 2024 r. z bezpłatnych badań, w gminie Suchy Las skorzystało 235 osób.
Podstawa prawna:
W Gminie Suchy Las przeprowadzane były badania w ramach Populacyjnego Wczesnego Wykrywania Raka Piersi, finansowanego przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Cel:
Badania mammograficzne dla kobiet z przedziału wiekowego 50-69 lat.
Badania wykonywane były w mammobusie. Ideą przemieszczania się mammobusów (mobilnych pracowni mammograficznych) jest jak najlepsze dotarcie do kobiet. Dlatego też mammobus przyjeżdża do mieszkanek różnych miejscowości, umożliwiając wykonanie profilaktycznej mammografii niedaleko miejsca zamieszkania.
Badanie wykonane w mammobusie w żadnym stopniu nie odbiega standardem od badania wykonanego w placówce stacjonarnej. Sprzęt, zainstalowany w mammobusie jest taki sam, jak stosowany w placówkach stacjonarnych, i podlega regularnym kontrolom technicznym.
Realizacja w 2024 r.:
Mieszkanki gminy Suchy Las w 2024 r. z badań mammograficznych mogły skorzystać kilkanaście razy, łącznie wykonano 521 badań mammograficznych.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXI/723/23 Rady Gminy Suchy Las z dnia 28 września 2023 r. w sprawie przystąpienia Gminy Suchy Las w 2023 r. do programu polityki zdrowotnej pn.: "Program profilaktyki w zakresie osteoporozy i wczesnego wykrywania osteoporozy wśród mieszkańców gminy Suchy Las w latach 2023-2025".
Cel:
Program profilaktyki w zakresie osteoporozy i wczesnego wykrywania osteoporozy wśród mieszkańców gminy Suchy Las.
Badania wykonywane są w osteobusie na terenie gminy Suchy Las, między innymi w miejscowościach: Suchy Las, Złotniki, Biedrusko oraz Chludowo.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. z bezpłatnych badań, w gminie Suchy Las skorzystało 247 osób.
programy Z OBSZARU ŁADU PRZESTRZENNEGO
Podstawa prawna:
Studium zostało przyjęte do realizacji na mocy Uchwały Nr LXV/349/98 Rady Gminy Suchy Las z dnia 18 czerwca 1998 r. (z późn. zm.).
Uchwała Nr LXVIII/793/24 Rady Gminy Suchy Las z dnia 21 marca 2024 r. w sprawie oceny aktualności Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i planów miejscowych obowiązujących na terenie gminy Suchy Las.
Cel:
Dokument określa politykę przestrzenną Gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Realizacja w 2024 r.:
Zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustalenia zawarte w Studium są wiążące dla uchwalanych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w 2024 r. uchwalono 7 MPZP:
1. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Złotniki – rejon ulicy Wrzosowej:
Uchwała Nr LXVI/772/24 Rady Gminy Suchy Las z dnia 25 stycznia 2024 r.,
Dz. Urz. Woj. Wlkp. z dnia 7 maja 2024 r. poz. 4544.
2. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Złotniki – rejon ulicy Prostej:
Uchwała Nr LXVII/780/24 Rady Gminy Suchy Las z dnia 29 lutego 2024 r.,
Dz. Urz. Woj. Wlkp. z dnia 15 marca 2024 r. poz. 2940.
3. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w Biedrusku – rejon ulic Poznańskiej i Ogrodowej:
Uchwała Nr LXVIII/792/24 Rady Gminy Suchy Las z dnia 21 marca 2024 r.,
Dz. Urz. Woj. Wlkp. z dnia 2 kwietnia 2024 r. poz. 3346.
4. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w południowo-wschodniej części obrębu Biedrusko wraz z terenem zamkniętym i jego strefą ochronną:
Uchwała Nr II/15/24 Rady Gminy Suchy Las z dnia 23 maja 2024 r.,
Dz. Urz. Woj. Wlkp. z dnia 13 czerwca 2024 r. poz. 5555.
5. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Golęczewo i Złotkowo - teren aktywizacji gospodarczej - część I:
Uchwała Nr III/22/24 Rady Gminy Suchy Las z dnia 26 czerwca 2024 r.,
Dz. Urz. Woj. Wlkp. z dnia 10 lipca 2024 r. poz. 6217.
6. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Suchy Las – rejon ulic Wojciecha Bogusławskiego, Alejowej i Meteorytowej:
Uchwała Nr V/43/24 Rady Gminy Suchy Las z dnia 26 września 2024 r.,
Dz. Urz. Woj. Wlkp. z dnia 17 października 2024 r. poz. 8320.
7. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Golęczewo – rejon ulic Promienistej, Dworcowej i Lipowej – część I – stara remiza:
Uchwała Nr VI/57/24 Rady Gminy Suchy Las z dnia 24 października 2024 r.,
Dz. Urz. Woj. Wlkp. z dnia 15 listopada 2024 r. poz. 9186.
Więcej na temat działań dotyczących ładu i planowania przestrzennego oraz opieki nad zabytkami w zakładce Przestrzeń publiczna.
programy Z OBSZARU rewitalizacji
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLII/476/18 Rady Gminy Suchy Las z dnia 28 lutego 2018 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Suchy Las na lata 2017-2025.
Cel:
Celem programu jest realizacja przedsięwzięć rewitalizacyjnych, które wpłyną na poprawę jakości życia mieszkańców.
Realizacja w 2024 r.:
Gminny Programami Rewitalizacji kończy się w 2025 r.
W 2024 r. nie były realizowane zadania w ramach tego Programu.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIX/449/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 25 listopada 2021 r.
Cel:
Celem programu jest przede wszystkim podejmowanie działań zwiększających atrakcyjność zabytków, wyeksponowanie walorów poszczególnych zabytków i krajobrazu kulturowego, zahamowanie procesu degradacji zabytków oraz wspieranie inicjatyw sprzyjających wzrostowi środków finansowych na opiekę nad zabytkami.
Realizacja w 2024 r.:
1) Udzielono dotacji na prace konserwatorskie i restauratorskie przy zabytkach w kwocie 296.000,00 zł,
2) Wykonano remont bramy w zespole pałacowo-parkowym w Biedrusku, wydatkowano na ten cel 147.575,40 zł, w tym 98% kwoty z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków,
3) Nadzór, opieka oraz działania inwestycyjne przy zabytkach stanowiących własność Gminy.
Ponadto, podjęte zostały i zrealizowane działania przez Referat Promocji Gminy Suchy Las z zakresu ochrony dziedzictwa historycznego i kulturalnego gminy w 2024 r.:
Reportaże filmowe z wydarzeń i uroczystości patriotycznych, publikowane na profilu gminy na You Tube oraz Facebook:
Uroczystość urodzin Romana Dmowskiego – 3 sierpnia 2024 r.,
Rocznica wybuchu II wojny światowej – uroczystość 2 września 2024 r. w Łagiewnikach,
Obchody 104. Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości w miejscach pamięci w Biedrusku, Chludowie i Golęczewie – 11 listopada 2024 r.,
Obchody Narodowego Dnia Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego w Suchym Lesie – 27 grudnia 2024 r.
Informacje o zabytkach, miejscach pamięci i uroczystościach publikowane są w mediach społecznościowych Gminy – na Facebooku i Instagramie. Ponadto na Facebooku działa grupa „800 lat historii”, która publikuje i udostępnia informacje/zdjęcia/dokumenty związane z historią Gminy, w tym o zabytkach.
Na łamach „Gazety Sucholeskej” - miesięcznika gminy Suchy Las, opisywane były materiały przybliżające historię Gminy – ludzi i miejsc, upamiętniające dokonania minionych pokoleń.
„Odkryj gminę Suchy Las” – to cykl spacerów krajoznawczych po trzech najatrakcyjniejszych turystycznie miejscowościach w gminie: Golęczewie, Chludowie i Biedrusku. W 2024 r. odbyła się edycja jesienna, łącznie 3 spacery (w każdym wzięło udział od 30 do 50 osób). Ideą spacerów była promocja historii Gminy poprzez opowiadanie o niej w miejscu, z którym jest związana, pokazanie uczestnikom ciekawych miejsc i dotarcie do tych, które na co dzień są niedostępne.
programy Z OBSZARU GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXI/343/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 25 marca 2021 r.
Cel:
Program ma na celu tworzenie warunków, które zapewnią mieszkańcom zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Podejmowane działania pozwalają utrzymać w należytym stanie technicznym zasób mieszkaniowy Gminy Suchy Las, przede wszystkim poprzez realizację planu remontów i modernizacji.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach niniejszego programu prowadzono 3 zasadnicze działania:
ustalanie czynszów,
planowanie zakupu i sprzedaży lokali,
eksploatację i bieżące utrzymanie lokali mieszkaniowych, w tym ocenę stanu technicznego i realizację remontów.
Podstawa prawna:
Zarządzenie nr 221/2023 Wójta Gminy Suchy Las z dnia 29 grudnia 2023 r.
Cel:
Plan ma na celu gospodarowanie zasobem nieruchomości, m.in. poprzez ewidencjonowanie zasobu, wycenę nieruchomości, sporządzanie planów wykorzystania zasobu, zbywanie oraz nabywanie nieruchomości, przygotowywanie opracowań geodezyjno-prawnych i projektowych, dokonywanie podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach programu prowadzono:
ewidencjonowanie i wycenę nieruchomości,
zbywanie i nabywanie nieruchomości,
wydzierżawianie, wynajmowanie i użyczanie nieruchomości,
wnioskowanie o zakładanie ksiąg wieczystych,
podziały nieruchomości.
programy Z OBSZARU GOSPODARKI KOMUNALNEJ
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXVII/784/24 Rady Gminy Suchy Las z dnia 29 lutego 2024 r.
Cel:
Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim. Program dotyczy wszystkich zwierząt domowych, w szczególności psów i kotów oraz kotów wolno żyjących i zwierząt gospodarskich.
Realizacja w 2024 r.:
Łącznie na realizację programu Gmina Suchy Las przeznaczyła w budżecie 279.621,50 zł, na zlecenie zadań publicznych, na:
1) zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt 197.801,50 zł,
2) opiekę nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie 21.660,00 zł,
3) odławianie bezdomnych zwierząt 6.000,00 zł,
4) obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt 7.160,00 zł,
5) poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt 1.000,00 zł,
6) usypianie ślepych miotów 800,00 zł,
7) zapewnienie miejsca w gospodarstwie rolnym zwierzętom gospodarskim 2.000,00 zł,
8) zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt 19.200,00 zł,
9) fakultatywną sterylizację albo kastrację zwierząt właścicielskich 24.000,00 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXVI/298/20 Rady Gminy Suchy Las z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Aquanet SA na lata 2020-2029 - korekta.
Cel:
W sporządzonym dokumencie przedstawiono planowane inwestycje wraz z określeniem przewidywanego poziomu nakładów finansowych niezbędnych do ich realizacji. Opracowano również uzasadnienie wskazujące na konieczność wykonania tych inwestycji oraz szczegółowo określono zakres rzeczowy przewidzianych prac.
Realizacja w 2024 r.:
Plan obejmuje inwestycje z terenu gminy, które są finansowane z WPRIM Spółki. Część inwestycji realizowana jest bezpośrednio przez Aquanet S.A., natomiast część realizuje Gmina w ramach umów o inwestorstwo zastępcze.
programy Z OBSZARU GOSPODARKI Energetycznej
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XIV/183/19 Rady Gminy Suchy Las z dnia 19 grudnia 2019 r.
Cel:
Celem dokumentu była ocena stanu aktualnego i przewidywanych zmian zapotrzebowania na ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. Realizacja programu ma umożliwić zabezpieczenie zapotrzebowania w energię na rynku lokalnym gminy oraz każdego z odbiorców, w tym wykorzystanie istniejących nadwyżek i lokalnych zasobów paliw i energii, z uwzględnieniem energii elektrycznej i ciepła wytwarzanych w odnawialnych źródłach energii.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach obowiązywania ww. Planu, gmina Suchy Las podejmując na bieżąco działania inwestycyjne i remontowe w 2024 r. brała pod uwagę założenia i rekomendacje zawarte w Planie.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr III/25/24 Rady Gminy Suchy Las w sprawie Regulaminu udzielania dotacji celowej na wymianę pozaklasowych źródeł ogrzewania na źródła ekologiczne na terenie Gminy Suchy Las.
Cel:
Program dotacji celowej na wymianę pozaklasowych źródeł ogrzewania na źródła ekologiczne na terenie gminy Suchy Las umożliwił mieszkańcom gminy Suchy Las pozyskać środki finansowe na przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska obejmujących trwałą likwidację źródeł niskiej emisji i zastąpienie ich rozwiązanami proekologicznymi.
Realizacja w 2024 r.:
Realizacja w 2024 r. z przedmiotowego programu skorzystało 6 mieszkańców gminy Suchy Las, łączna kwota przyznanych dofinansowań wyniosła 65.000,00 zł.
programy Z OBSZARU OCHRONY ŚRODOWISKA
Podstawa prawna:
Uchwała nr L/584/22 Rady Gminy Suchy Las z dnia 27 października 2022 r.
Cel:
Program ten, stanowiący kluczowe narzędzie realizacji polityki ekologicznej, ukierunkowany jest na poprawę stanu środowiska naturalnego oraz zrównoważone gospodarowanie zasobami przyrodniczymi. Realizowane w jego ramach działania mają na celu wdrażanie skutecznych mechanizmów ochrony środowiska przed procesami degradacyjnymi.
Realizacja Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Suchy Las na lata 2022-2027 z perspektywą do 2030 r. przebiegała zgodnie z harmonogramami realizacji zadań własnych i monitorowanych wskazanych w przedmiotowym programie wraz z ich finansowaniem w 2024 r.
Przykładowe działania:
działania edukacyjne z zakresu ochrony środowiska (np. filmy edukacyjne),
realizacja programu "Czyste Powietrze".
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LIII/612/23 Rady Gminy Suchy Las z dnia 26 stycznia 2023 r. w sprawie przyjęcia „Aktualizacji Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Suchy Las na lata 2021-2025”
Cel:
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Suchy Las wyznacza kierunki i działania zmierzające do redukcji emisji gazów cieplarnianych, poprawy efektywności energetycznej oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Podejmowane działania dotyczą przede wszystkim zadań związanych z transportem, oświetleniem ulicznym, budownictwem publicznym, gospodarką przestrzenną oraz produkcją energii elektrycznej i ciepła.
Realizacja w 2024 r.:
Realizacja Planu Gospodarki Niskoemisyjnej odbywała się zgodnie z harmonogramem "Krótkoterminowych i średnioterminowych działań oraz zadań".
Podstawa prawna:
Program został przyjęty do realizacji na mocy podpisanego porozumienia pomiędzy Gminą Suchy Las a Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
Cel:
"Czyste Powietrze" to kompleksowy program, którego celem jest zmniejszenie lub uniknięcie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery przez domy jednorodzinne.
Realizacja w 2024 r.:
Punkt konsultacyjno-informacyjny Programu "Czyste Powietrze" w 2024 r. prowadzony był przez Referat Ochrony Środowiska Urzędu Gminy Suchy Las, był czynny w każdy poniedziałek od godz. 12:00 do 17:00 oraz w każdy piątek od godz. 10:00 do 15:00. W 2024 r. punkt konsultacyjno-informacyjny przeprowadził 909 konsultacji z zainteresowanymi mieszkańcami, łączny czas poświęcony na udzielenie konsultacji wyniósł 311 godz. i 39 min.
W ramach działalności punktu konsultacyjno-informacyjnego zostało złożonych 59 wniosków o dofinansowanie na kwotę 1.659.205,00 zł, oraz 40 wniosków o płatność na kwotę 744.589,70 zł. Łączna kwota wydatków na realizację programu wyniosła 25.657,80 zł.
Program był realizowany przez Urząd Gminy Suchy las w porozumieniu z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Suchym Lesie.
Cel:
Zadanie obejmowało likwidację starych pieców węglowych i montaż nowych gazowych pieców dla najbiedniejszych mieszkańców gminy Suchy Las.
Realizacja w 2024 r.:
Realizacja programu polegała na przeprowadzaniu prac serwisowych zainstalowanych piecy gazowych, wydatkowano na ten cel 3.013,50 zł.
Podstawa prawna:
Współpraca z Powiatem Poznańskim.
Cel:
Celem niniejszego Programu jest zaplanowanie i realizacja bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców oraz środowiska naturalnego procesu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Suchy Las.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. prowadzone były działania informacyjne na terenie Gminy.
programy Z OBSZARU TRansportu
Podstawa prawna:
Uchwała NR XXI/250/20 Rady Gminy Suchy Las z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie określenia uprawnień do korzystania z bezpłatnych przejazdów środkami transportu zbiorowego dla uczniów szkół podstawowych na terenie oraz poza terenem Gminy Suchy Las.
Cel:
Określenie uprawnień do bezpłatnych przejazdów środkami transportu zbiorowego dla uczniów szkół podstawowych, zarówno na obszarze gminy Suchy Las, jak i poza jej granicami.