Realizacja zadań związanych z gospodarką wodociągową i kanalizacyjną stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk, programów i strategii przyjętych przez władze Gminy Suchy Las. Do najważniejszych z nich należy:
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych.
Dokładniejszy opis powyższego programu znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
nowej sieci
wodociągowej
odbiorców wody
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
odebranych ścieków
od mieszkańców
nowej sieci
kanalizacyjnej
czynne przyłącza kanalizacyjne
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej
awarie odnotowano w sieci
wodociągowej
awarii odnotowano w sieci
kanalizacyjnej
Przyłącza do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej
w gminie Suchy Las
Zadania z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej na terenie gminy Suchy Las wykonuje Aquanet S.A. w Poznaniu. Podstawowym przedmiotem działania spółki w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie gminy Suchy Las jest:
pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody (PKD 36.00.Z),
odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (PKD 37.00.Z).
W 2024 r. w zakresie gospodarki wodociągowej i kanalizacyjnej wydatkowano środki z budżetu Gminy z przeznaczeniem na rozpoczęcie, kontynuację lub zakończenie następujących zadań:
Suchy Las Wschód- projekt kanalizacji na ul. Zielińskiego - 8.936,36 zł,
Złotkowo - projekt budowy kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej w rejonie ul. Rodowej - 39.600,00 zł,
Złotniki - wybudowanie sieci wodociągowej DN100 o długości około 40 metrów od ul. Kwiatowej do ul. Pawłowickiej (do posesji Pawłowicka 4b) - 29.999,32 zł,
Golęczewo - budowa kanalizacji sanitarnej (ul. Wiśniowa, Pszczelarska, Gryczana, Pszenna, Rolna, Zbożowa, Lipowa) - 220.550,00 zł,
Budowa infrastrukrtury w Biedrusku w ul. 7 Pułku Strzelców Konnych do ul. Leśnej - kanalizacja sanitarna i deszczowa - 1.083,30 zł,
Retencjonowanie wody deszczowej dla remiz OSP, świetlic wiejskich/domów osiedlowych na terenie Gminy Suchy Las - 21.402,00 zł,
Wsparcie małej retencji wodnej i rozwój zielono-niebieskiej infrastruktury na obszarze Metropolii Poznań- Etap I: Budowa systemu rerencjonowania wód na terenie naturalnego parku Sucholeska Łąka - 103.959,60 zł.
Realizacja zadań związanych z gospodarką energetyczną i cieplną stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk, programów i strategii przyjętych przez władze Gminy Suchy Las. Do najważniejszych z nich należy:
Plan zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe.
Dokładniejszy opis powyższego programu znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
ogółem liczba przyłączy gazowych
liczba przyłączy gazowych do budynków mieszkalnych
PSG Sp. z o.o., która jest operatorem i dostawcą gazu na terenie gminy Suchy Las nie dysponuje danymi w podziale na poszczególne miejscowości.
Charakterystyka odbiorców i zużycie energii elektrycznej dla gminy Suchy Las za rok 2024
do roku 2023
Transport i łączność w 2024 r. był drugim najbardziej wydatkotwórczym obszarem funkcjonowania Gminy. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2024 r. przez Gminę wyniosły 50.981.619 zł, co stanowiło 20,7% ogólnej kwoty wydatków Gminy. Wydatki bieżące osiągnęły kwotę ponad 15,5 mln zł i stanowiły 30,46% łącznych wydatków w tym obszarze. Rekompensata z tytułu usług transportu zbiorowego wyniosła blisko 10,6 mln zł. Pozostałe wydatki objęły działania inwestycyjne w obszarze dróg, ulic i chodników, które szczegółowo przedstawiono w zakładce Inwestycje i remonty.
komunikacja autobusowa
Liczba linii
autobusowych (w tym 1 nocna)
Długość linii
autobusowych - na terenie Gminy w jednym kierunku
W 2024 r. znaczące środki finansowe Gmina poniosła w związku z utrzymaniem lokalnego transportu zbiorowego. Poniesione wydatki w tym dziale mają swoje uzasadnienie w zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Na realizację zadania własnego polegającego na zorganizowaniu przewozów o charakterze użyteczności publicznej, w zakresie komunikacji gminnej na terenie gminy Suchy Las, przeznaczono 10.606.809,80 zł. Zaspokojenie potrzeb z zakresu transportu publicznego mieszkańców gminy Suchy Las jest realizowane przez ZTM Poznań. Na zakup biletów PEKA dla dzieci przeznaczono kwotę 83.460,00 zł. W 2024 r. wykonano również modernizację przystanku autobusowego "Golęczewo szkoła". Wartość zadania 20.000,00 zł.
Usługi publiczne w zakresie lokalnego transportu zbiorowego w oparciu o umowę zawartą z ZTM w Poznaniu realizuje Zakład Komunikacji Publicznej Suchy Las Sp. z o.o. ZKP Suchy Las w 2024 r. obsługiwało 6 linii autobusowych na trasach:
linia 901 - Złotniki/Osiedle Grzybowe - Poznań/os. Sobieskiego Dworzec,
linia 902 - Suchy Las/Działki - Poznań/os. Sobieskiego Dworzec,
linia 904 - Złotniki/Wieś - Poznań/os. Sobieskiego Dworzec,
linia 905 - Chludowo/Szkoła - Poznań/os. Sobieskiego Dworzec,
linia 907 - Chludowo/Szkoła - Poznań/os. Sobieskiego Dworzec,
linia 253 - Chludowo/Szkoła - Poznań/os. Sobieskiego Dworzec - linia nocna.
Ogółem pojazdy Spółki przejechały w 2024 r. dystans 1.307.668,00 km, a same usługi transportowe w ramach umowy z ZTM w Poznaniu objęły 1.046.772,90 km.
W 2024 r. kupiono 7 pojazdów o wartości łącznie 2.342.489,60 zł:
autobus Solaris U 12 (A122)- wykup z leasingu, wartość zakupu netto 166,50 zł - służący do przewozu pasażerów na liniach komunikacyjnych w ramach umowy z ZTM,
cztery nowe autobusy Fordy Transit (A141, A142, A143, A144) - cena zakupu netto łącznie 1.000.669,00 zł (każdy po 250 tys. zł) - służący do przewozu dzieci niepełnosprawnych do szkół,
autobus Solaris U12 (A106), używany (rok produkcji 2020) - cena zakupu netto 667.795,30 zł - służący do przewozu pasażerów na liniach komunikacyjnych w ramach umowy z ZTM,
autobus Solaris U12 (A114), używany (rok produkcji 2020) - cena zakupu netto 673.858,80 zł – służący do przewozu pasażerów na liniach komunikacyjnych w ramach umowy z ZTM.
Jeden autobus Solbus (A123), rok produkcji 2007 sprzedano za kwotę 11.000,00 zł netto.
komunikacja kolejowa
W 2024 r. wydatkowano środki w kwocie 484.665,00 zł na pomoc finansową udzielaną między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań bieżących - Poznańska Kolej Metropolitalna.
W dniu 10 października 2019 r. Województwo Wielkopolskie, Stowarzyszenie Metropolia Poznań oraz gminy i powiaty aglomeracji poznańskiej, w tym Gmina Suchy Las, zawarły porozumienie w zakresie podejmowania wspólnych działań zmierzających do uruchomienia połączeń w ramach publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym na linii komunikacyjnej Poznań Główny - Rogoźno, Rogoźno - Poznań Główny.
Zgodnie z zawartym porozumieniem, które miało charakter intencyjny, powiaty oraz gminy zadeklarowały partycypację finansowania połączeń kolejowych na ww. linii komunikacyjnej. Biorąc pod uwagę ustalenia dotyczące 3-letniego obowiązywania umów wynikające z ciągłości realizacji projektu dotyczącego Poznańskiej Kolei Metropolitalnej konieczne było rozszerzenie uchwały na 2027 r.
Powyższe działanie, zgodnie z zasadą solidaryzmu, na której opiera się projekt dotyczący Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, będzie współfinansowane przez jednostki samorządu terytorialnego położone wzdłuż wskazanego odcinka linii kolejowej.
Długość nowo wybudowanych i wyremontowanych dróg gminnych
Liczba nowych
lamp ulicznych
Długość wybudowanych i wyremontowanych
chodników
Długość nowowybudowanych ścieżek rowerowych
Zadania inwestycyjne oraz remonty zrealizowane w obszarze dróg publicznych, chodników, ścieżek rowerowych oraz oświetlenia ulicznego szczegółowo opisano w zakładce Inwestycje i remonty.
Na terenie Gminy funkcjonuje system wypożyczania rowerów – Sucholeski Rower Gminny.
Sezon rowerowy rozpoczął się 2 kwietnia. W 2024 r. wprowadzono zmiany w Regulaminie korzystania z rowerów, który jest dostępny na stronie www.sucholeskirower.pl.
Zmiany dotyczyły m.in. wysokości sankcji dodatkowych:
za pozostawienie roweru poza Strefą wypożyczenia/zwrotu roweru do 10,00 zł,
za pozostawienie roweru poza Strefą funkcjonowania roweru (Suchy Las, Złotniki Wieś, Jelonek), ale na terenie gminy Suchy Las do 50,00 zł,
za pozostawienie roweru do 20 km poza Strefą funkcjonowania roweru gminnego, poza granicami gminy do 100,00 zł.
Zmianie uległ bonus za odstawienie roweru stojącego poza Strefą do bezpłatnej Strefy do 8,00 zł do wykorzystania jedynie w ramach SRG.
Kolejną zmianą jest obowiązek wykonania po każdym przejeździe zdjęcia roweru – poprzez użycie funkcji w aplikacji „Zrób zdjęcie”. Z rowerów nadal można korzystać ZA DARMO.
Sucholeski Rower Gminny to 12 rowerów rozlokowanych w 6 strefach wypożyczenia/zwrotu.
Strefy wypożyczenia/zwrotu roweru gminnego (system obejmuje miejscowości Suchy Las, Złotniki Wieś i Jelonek):
ul. Łagiewnicka w Złotnikach Wsi (przy pętli autobusowej),
ul. Dworcowa w Złotnikach - Węzeł przesiadkowy w Złotnikach,
os. Grzybowe w Złotnikach (przy przystanku kolejowym PKM),
ul. Sosnowa w Złotnikach (Jelonek – Złotniki),
ul. Szkolna 13 w Suchym Lesie - Urząd Gminy Suchy Las,
ul. Meteorytowa w Suchym Lesie (przy os. Przylesie).
Koszty: obsługa systemu, BOK, aplikacja, serwis i naprawa (w tym zakup części) oraz relokacja – łącznie 38.579,76 zł.
Łączny dystans pokonany w 2024 r.
Łączna liczba przejazdów w 2024 r.
Liczba zarejestrowanych użytkowników w 2024 r.
Łączny czas wypożyczeń roweru gminnego w 2024 r.
Realizacja zadań związanych z gospodarką nieruchomościami oraz polityką mieszkaniową stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk, programów i strategii przyjętych przez władze Gminy Suchy Las. Do najważniejszych z nich należy:
Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Suchy Las na lata 2021-2025,
Plan wykorzystania zasobu nieruchomości Gminy Suchy Las na lata 2023-2025.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
do roku 2023
Wydatki poniesione w obszarze gospodarki mieszkaniowej w 2024 r. w stosunku do roku poprzedniego wykonano na poziomie wyższym o blisko 4,5 mln zł. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2024 r. przez Gminę wyniosły 8.965.102,59 zł, co stanowiło 3,6% ogólnej kwoty wydatków Gminy. Warto zauważyć, że wydatki majątkowe w kwocie 6.585.178,82 zł stanowiły 73,5% łącznych wydatków w tym obszarze.
Wydatki bieżące poniesione w obszarze gospodarki mieszkaniowej w 2024 r. objęły m.in.:
opłaty za administrowanie i czynsze za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe w kwocie 927.351,36 zł,
zakup usług pozostałych w kwocie 769.341,93 zł, w tym na wywóz śmieci, opłaty do Wspólnot Mieszkaniowych (śmieci) , ogłoszenia w prasie dotyczące gospodarki nieruchomościami, publikacja wykazu nieruchomości przeznaczonych do zbycia, wypisy i wyrysy, podatek od nieruchomości za działkę pod basenem, projekty podziału działek, utrzymanie lokali komunalnych mieszkalnych i użytkowych (bieżące naprawy, konserwacje), opłaty za media w lokalu zajmowanym przez Pogotowie Ratunkowe,
zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii w kwocie 205.235,15 zł - w tym wydatki na pomoc prawną, wykonanie operatów szacunkowych określających wartości nieruchomości (nabycie, zbycie, zamiana, odszkodowania),
zakup usług remontowych w kwocie 199.539,18 zł- remonty komunalnych budynków,
pozostałe wydatki bieżące - 278.456,15 zł.
Najem gruntów na potrzeby Gminy Suchy Las w 2024 r.
Najem lokali na potrzeby Gminy Suchy Las w 2024 r.
Gmina Suchy Las jest właścicielem budynku mieszkalnego zlokalizowanego przy ul. Szkolnej 2 (2 mieszkania) w Chludowie oraz posiada udziały w następujących budynkach mieszkalnych:
Chludowo, ul. Szkolna 5 - udział 372/2692 części (1 mieszkanie), działki nr: 491/1 i 490/1,
Golęczewo, ul. Tysiąclecia 13 - udział 802/1480 części (1 mieszkanie), działka nr 78/2,
Suchy Las, ul. Poziomkowa 39 - udział 3156/19060 części (2 mieszkania), działka nr 572/7,
Suchy Las, os. Poziomkowe 4 - udział 534/47199 części (1 mieszkanie), działka nr 572/11.
Ponadto, Gmina zaspokaja potrzeby lokalowe swoich mieszkańców poprzez najmowanie lokali mieszkalnych, które następnie udostępniane są uprawionym mieszkańcom na zasadzie podnajmu socjalnego lub komunalnego. Przy współpracy ze spółką komunalną ZGK Suchy Las Sp. z o.o. na bieżąco wykonywano remonty i naprawy oraz zostały przeprowadzone wymagane przeglądy i konserwacje. Na zakup usług remontowych wydatkowano w 2024 r. 199.539,18 zł.
Liczba wynajmowanych lokali mieszkalnych w 2024 r. wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy
Liczba zawartych umów podnajmu socjalnego i komunalnego (stan na 31.12.2024 r.)
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe
Zasób gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe - stan na 31.12.2024 r.
Zasób uzbrojonych gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe - stan na 31.12.2024 r.
GRUNTY KOMUNALNE
Według stanu na dzień 31 grudnia 2024 r. Gmina Suchy Las posiada ogółem 438.5289 ha gruntów komunalnych:
W skład gruntów gminnych wchodzą:
OBIEKTY KOMUNALNE
Budynki mieszkalne
Budynki, lokale niemieszkalne i inne
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. w stanie mienia komunalnego miały miejsce następujące zmiany w zakresie środków trwałych, o których w powyższej tabeli:
przyjęto na stan 1 przystanek, zlikwidowano 2 przystanki,
przyjęto na stan 5 wiat przystankowych, zlikwidowano 1 wiatę przystankową oraz ujęto wcześniej niewykazane w informacji o stanie mienia komunalnego 4 wiaty przystankowe (konto księgowe 013),
ujęto wcześniej niewykazaną w informacji o stanie mienia komunalnego 1 wiatę śmietnikową (konto księgowe 013).
Obiekty szkolne
Obiekty przedszkolne
Gminne biblioteki
Biblioteka znajduje się w Suchym Lesie w Centrum Kultury i Bibliotece Publiczej (CKiBP) przy ul. Szkolnej 16. Obecnie posiada dwie filie: w Złotnikach przy ul. Dworcowej 2 i w Chludowie przy ul. Szkolnej 2.
Świetlice
Dom Osiedlowy w Biedrusku, ul. Zjednoczenia 4, 62 – 003 Biedrusko,
Świetlica wiejska w Chludowie, ul. Tysiąclecia 6, 62 - 001 Chludowo (w budynku remizy),
Świetlica wiejska w Golęczewie, ul. Dworcowa 61A, 62 – 001 Golęczewo (w budynku remizy),
Świetlica wiejska w Zielątkowie, ul. Kręta 1, 62 – 001 Zielątkowo (w budynku remizy),
Świetlica wiejska w Złotkowie, ul. Złota 15A, 62 – 002 Złotkowo,
Świetlica osiedlowa w Złotnikach – Osiedlu, ul. Żukowa 14, 62 – 002 Złotniki,
Świetlica wiejska w Złotnikach - Wsi, ul. Słoneczna 20, 62 – 002 Złotniki.
Dla celów funkcjonowania świetlicy osiedlowej na Osiedlu Grzybowym Gmina wynajmuje lokal przy pl. Grzybowym 16 w Złotnikach. Ponadto na potrzeby funkcjonowania świetlicy w Jelonku Gmina wynajmuje lokal przy ulicy Sosnowej 20.
Ponadto, Gmina od 2023 r. wynajmuje lokal przy ulicy Nektarowej 21 w Suchym Lesie dla celów funkcjonowania świetlicy osiedla Suchy Las. Lokal został zaadoptowany do potrzeb jednostki pomocniczej.
Obiekty sportowe i rekreacyjne
W okresie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. na stan mienia komunalnego w zakresie dotyczącym obiektów sportowych i rekreacyjnych przyjęto:
boisko do mini koszykówki przy ulicy Fortecznej w Suchym Lesie,
siłownia zewnętrzna przy ulicy Kochanowskiego w Złotnikach,
skate park przy ulicy Szkółkarskiej w Suchym Lesie,
park przy ulicy Strażackiej w Golęczewie.
Obiekty służby zdrowia
Budynek przychodni lekarskiej mieści się w Chludowie przy ulicy Poznańskiej 10 (w budynku mieszczą się 4 lokale użytkowe stanowiące własność Gminy Suchy Las, w tym 3 lokale związane ze służbą zdrowia i 1 lokal - klub AA).
Inne obiekty komunalne
budynki użyteczności publicznej:
siedziba Urzędu Gminy Suchy Las przy ulicy Szkolnej 13 w Suchym Lesie (w tym policja),
Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna (CKiBP), ul. Szkolna 16, Suchy Las.
przepompownie ścieków:
przepompownia przy ulicy Dworcowej w Chludowie,
przepompownia usytuowana jest w Złotkowie przy ulicy Złotej,
przepompownia kontenerowa w rejonie ulicy Fortecznej w Suchym Lesie,
przepompownia usytuowana w rejonie ulicy Rzemieślniczej w Suchym Lesie,
przepompownia usytuowana w Złotkowie przy ulicy Zachodniej,
przepompownia ścieków przy ulicy Łagiewnickiej w Chludowie,
przepompownia usytuowana przy ulicy Powstańców Wielkopolskich w Biedrusku,
przepompownia przy ulicy Golęczewskiej w Chludowie.
remizy OSP:
Chludowo, ul. Tysiąclecia 6 - powierzchnia działki 1.890 m2, pow. budynku 359,21 m2,
Golęczewo, ul. Dworcowa 61A - powierzchnia działki 2.888 m2, powierzchnia budynku 233 m2,
Golęczewo, ul Dworcowa, stara remiza, budynek nieużytkowany - powierzchnia działki 700 m2, powierzchnia budynku 107,6 m2,
Suchy Las, ul. Bogusławskiego 36 - powierzchnia działki 2.901 m2, powierzchnia budynku 246,6 m2,
Zielątkowo, ul. Kręta 1 - powierzchnia działki 600 m2, powierzchnia budynku: 209,53 m2.
budowle i urządzenia:
sieć wodociągowa (z przyłączami),
sieć sanitarna (z przyłączami),
sieć deszczowa (z przyłączami),
drogi gminne - drogi wraz z chodnikami (w tym: przepusty, parkingi, place, pętle autobusowe, bariery drogowe, miejsca postojowe, ścieżki rowerowe, progi zwalniające, wjazdy, zjazdy i sygnalizacja świetlna).
Środki transportowe
Suchy Las – ogółem 5 szt. samochodów w tym: 1 samochód specjalny Mercedes – Benz Axor 2.633 i 4 samochody osobowe (2 Dacie Dokker, Peugeot Partner i Toyota Yaris),
Golęczewo – 1 szt. samochód ratowniczo - gaśniczy Mercedes – Benz Atego,
Chludowo ogółem 1 szt. samochód ratowniczo – gaśniczy Scania P410.
Za telekomunikację na terenie gminy Suchy Las odpowiada spółka GCI Sp. z o.o. Spółka od 18.08.2011r. posiada również status operatora telekomunikacyjnego i jest zarejestrowana pod numerem 9.672.
Zakres działania GCI obejmuje:
budowę infrastruktury telekomunikacyjnej,
zarządzanie sieciami,
kolokację urządzeń,
usługi informatyczne,
informatyzację administracji publicznej.
GCI sp. z o.o. w 2024 r. prowadziła realizację następujących inwestycji:
Wykonanie projektu na potrzeby budowy sieci teletechnicznej w Złotnikach ul. Wrzosowa, Jałowcowa,
Wykonanie projektu na potrzeby budowy sieci teletechnicznej w Suchym Lesie, ul. Podgórna, Poprzeczna,
Wykonanie projektu na potrzeby budowy sieci teletechnicznej w Złotnikach os. Złotniki Park etap V,
Modernizacja węzła rdzeniowego Złotniki ul. Muchomorowa/Sowia polegająca na zwiększeniu pojemności węzła i podniesieniu jakości usług wraz z modernizacją punktów dystrybucji usług w ul. Modrzewiowa, Sportowa, Parkowa, Brzozowa, Olchowa, Orzechowa, Krótka, Nektarowa,
Modernizacja węzła rdzeniowego Chludowo ul. Szkolna polegająca na zwiększeniu pojemności węzła i podniesieniu jakości usług wraz z modernizacją wszystkich punktów dystrybucji usług w rejonie Chludowa i Golęczewa oraz ujednolicenie standardu instalacji abonenckich u wszystkich aktywnych abonentów w Chludowie i Golęczewie poprzez eliminację topologii GPON,
Budowa przyłączy światłowodowych na terenie gminy Suchy Las w 2024 r.
W 2024 r. spółka wybudowała 149 nowych przyłączy, co przekłada się na ogólny wynik wszystkich przyłączy na terenie Gminy w liczbie 2.028 gospodarstw domowych podłączonych do sieci światłowodowej, z której aktywnie korzysta 1.859 klientów.