do roku 2023
do roku 2023
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu w przeliczeniu na 1 mieszkańca.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom pozyskanych dodatkowych środków na inwestycje w przeliczeniu na 1 mieszkańca..
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom dochodów własnych w przeliczeniu na 1 mieszkańca.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom pozyskanych środków zagranicznych w przeliczeniu na 1 mieszkańca..
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Suchy Las w 2024 r. były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), które wyniosły blisko 71,5 mln zł, stanowiąc jednocześnie 27,8% ogółu dochodów. Drugim co do wielkości źródłem dochodów były wpływy z podatku od nieruchomości, które wyniosły ponad 55,2 mln zł, tj. 21,5% łącznej kwoty zrealizowanych dochodów budżetu. Trzecim istotnym źródłem dochodów były wpływy z tytułu subwencji ogólnej, które wyniosły prawie 38,6 mln zł, co stanowiło 15,0% dochodów ogółem. Łącznie trzy najistotniejsze źródła dochodów stanowiły 64,3% wszystkich dochodów budżetowych. Wśród dochodów własnych istotne okazały się wpływy z podatku od środków transportowych oraz wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych na podstawie odrębnych ustaw, wykonane odpowiednio w wysokości 11,1 mln zł i 9,0 mln zł.
Łączny koszt skutków obniżenia górnych stawek podatkowych dla osób fizycznych
1 936 474,19 zł
Łączny koszt udzielonych ulg i zwolnień dla osób fizycznych
3 836 zł (umorzenia zaległości podatkowych)
do roku 2023
W strukturze dochodów budżetowych Gminy Suchy Las w 2024 r. znalazły się również dotacje i środki pozyskane na inwestycje. Wartość zrealizowanych z tego tytułu dotacji i środków na inwestycje w 2024 r. wyniosła 25.772.414,27 zł z czego 5.208.279,46 zł było środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej (tzw. środki europejskie), zaś 20.064.134,81 zł pozyskano z budżetu państwa lub funduszy celowych. Więcej na temat projektów inwestycyjnych zrealizowanych z dofinansowaniem można zobaczyć w zakładce Inwestycje.
do roku 2023
do roku 2023
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków, jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki w przeliczeniu na 1 mieszkańca.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji w przeliczeniu na 1 mieszkańca.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zagranicznych.
W 2024 r. Gmina Suchy Las najwięcej środków przeznaczyła na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Wykonano je na poziomie niemal 81,5 mln zł, co stanowiło 33,2% budżetu wydatkowego. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości miast i gmin w Polsce. Podobna tendencja miała miejsce również w poprzednich latach. Drugim kierunkiem co do wielkości wydatków były zadania zrealizowane w ramach transportu i łączności (prawie 51,0 mln zł), tj. 20,7% budżetu wydatkowego. Utrzymanie aparatu administracyjnego kosztowało niespełna 21,1 mln zł, co stanowiło 8,6% wydatków gminy. Powyższe trzy obszary pochłonęły łącznie blisko 62,5% wszystkich wydatków.
Istotnym zadaniem realizowanym przez Gminę Suchy Las były wydatki z obszaru pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pozostałych zadań z zakresu polityki społecznej. Wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków i świadczeń społecznych oraz działaniami i funkcjonowaniem Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchym Lesie. Na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pozostałych zadań z zakresu polityki społecznej wydano łącznie ponad 12,4 mln zł, co stanowiło 5,1% budżetu gminy.
do roku 2023
do roku 2023
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy Suchy Las na koniec 2024 r. wyniosło ponad 63,3 mln zł i stanowiło 24,65% wykonanych dochodów. W stosunku do ubiegłego roku kwota zadłużenia gminy spadła o 17,06% i jednocześnie o 15,09 pp. spadł udział zadłużenia w dochodach ogółem. Gmina sprawnie obsługuje swoje zadłużenie, co pozwala na optymalne finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. Poziom wygenerowanej w 2024 r. nadwyżki operacyjnej zapewniał bezpieczeństwo finansowe gminy, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.